Kopzorgen

Door HetGezegde op dinsdag 31 oktober 2017 11:25 - Reacties (28)
Categorie: Discussie, Views: 3.533

Deze week kwam er in de gemeente Hulst naar boven dat "we" minder afval mogen produceren.
Blijkbaar produceren wij 236KG aan afval op jaarbasis per persoon. Dit zou 36KG meer zijn dan het landelijk gemiddelde.
We moeten in 2020 naar 100KG per persoon en dat wil men bereiken door beter te scheiden bij de bron: thuis dus.

Helemaal prima, goed initiatief. Lekker scheiden en dan nog lekkerder recyclen. Toch?
Kijk eens op tafel bij je (zondag)ontbijt: de tafel staat waarschijnlijk vol met plastic zakjes voor de ham/kaas en papier/plastic verpakkingen voor hagelslag.
Dit blijft zo in de winkel te koop en dit blijft dus optellen aan de afval stapel, of ik nu scheid of niet. Op deze manier komen wij niet aan die 100KG per persoon per jaar.
Moeten wij toch die 100KG halen in 2020, dan belandt er een groot deel in de berm of onder de grond. Want ja, een boete. Wie zit daar nu op te wachten?
We level allemaal dusdanig kortzichtig in het "nu". Waarom zouden we moeilijk doen als het gemakkelijk kan? Over 100 jaar zijn we er toch niet meer.
Nee.

Met wat simpel Google werk blijkt ook dat er maar weinig plastic daadwerkelijk wordt gerecycled. Als de olieprijs laag is, is het gunstiger om nieuw plastic te produceren.
Want ja, de olieprijs is laag, dus kiezen we voor de goedkoopste oplossing. Lekker kortzichtig.
Nee.
Volgens Van Gansewinkel liggen er loodsen vol met plastic dat moet worden gerecycled, maar het gebeurt gewoonweg niet.
Verbranden is dan de enige oplossing.

Om beide problemen aan te pakken, zou ik met mijn Tupperwaretm bakje naar de supermarkt moeten gaan en zelf mijn hagelslag/sla/etc. af moeten wegen.
Kan dat? Nee. Dus blijven wij verpakkingen kopen en ze, gescheiden of niet, aan de stapel toevoegen waardoor we hoe dan ook boven de 100KG per persoon uit komen.

Wat wel gebeurt is dat klanten bij een slager hun eigen bakjes/potjes meenemen en deze laten vullen. Da's prima natuurlijk, maar helaas op een te kleine schaal.

Het plastic dat wel wordt gerecycled, wordt maar n keer gerecycled. Vaak tot een plastic bermpaaltje. Daarna is het recyclen over.
Papier kan wat langer gerecycled worden, door er steeds nieuw papier aan toe te voegen. Tot het uiteindelijk de WC in belandt.

Kortom: wat kunnen wij hier nu aan doen?
Behalve met je eigen bakjes naar de bakker, slager en kaasboer, niet veel.

Het probleem moet, zoals het nu wel wordt gedaan, niet enkel bij de consument worden gelegd.
Natuurlijk gooien wij veel weg, maar een kast vol afgewassen boterpotjes om eten in te kunnen invriezen, heeft ook een limiet. De rest moet dus weg.
En het recyclen van plastic, zoals nu in steeds meer huishoudens wordt gedaan, heeft dus ook weinig nut.
Ik vraag me af of de bedenkers van deze schijn oplossingen wel weten waar ze over praten?

Vroeger (nog niet zo heel lang terug) werd bijvoorbeeld vrijwel alle zuivel in glazen flessen gedaan.
Glas kan eeuwig worden gerecycled, maar het zal qua productieproces en vervoer te duur zijn.

Dus allemaal leuk en wel zulke plannen, maar niemand weet volgens mij echt wat de oplossing is.
Ik zeg niet dat ik het wel weet, maar ik zeg wel dat de bal bij de fabrikant ligt. Als zij nu eens minder plastic zouden gebruiken om hun producten te verpakken (en soms dubbel te verpakken), dan zou dit al enorm veel uitmaken.

Wat denken jullie?
Kunnen wij hier iets aan veranderen?
Hoe zorgen we ervoor dat de fabrikanten minder plastic aan ons verkopen?

Volgende: Gratis winkelen mogelijk door foutief ruilsysteem? 11-'16 Gratis winkelen mogelijk door foutief ruilsysteem?

Reacties


Door Tweakers user Flimovic, dinsdag 31 oktober 2017 11:41

Heel eenvoudig, Groenlinks (ik dacht tenminste dat zij het waren) had hier een goed idee over. Een verpakkingsbelasting op plastic invoeren. Daarmee wordt het economisch onrendabel om plastic te gebruiken en zal men weer overstappen op papier/karton/glas, wat allemaal goed te recyclen valt.

Door Tweakers user GeenAngst, dinsdag 31 oktober 2017 12:24

Wat wel gebeurt is dat klanten bij een slager hun eigen bakjes/potjes meenemen en deze laten vullen. Da's prima natuurlijk, maar helaas op een te kleine schaal.

Dit ga ik nu ook doen :D
Bedankt voor het idee

Door Tweakers user himlims_, dinsdag 31 oktober 2017 12:28

hier (oss) hebben ze daar geweldige oplossing voor; om restafval te verminderen, gaan ze GTF vaker ophalen :+ :F :F :F :N

https://www.kliknieuws.nl...-twee-routes-gft-wekelijk

Door Tweakers user kelwin123, dinsdag 31 oktober 2017 12:45

Het is meer een perfect voorbeeld van onhaalbare ideen. Gecreerd door realiteitsblinde milieunazi's.

Door Tweakers user Abom, dinsdag 31 oktober 2017 12:53

kelwin123 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:45:
Het is meer een perfect voorbeeld van onhaalbare ideen. Gecreerd door realiteitsblinde milieunazi's.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is allemaal zo ontstaan, vroeger was er geen plastic. Sure, toen werd er ook veel meer zelf geproduceerd. Maar het draait op dit moment allemaal om geld en winst. Het is goedkoper, dus produceren we nieuwe plastic, terwijl de gemeente aan de burger blijft vragen om afval te scheiden.
Hoewel ik geen links figuur ben, vind ik het prima om een verpakkingsbelasting te introduceren. Het is soms van de zotte hoe fabrikanten hun producten verpakken, tot soms 3 lagen plastic.
Wanneer er een belasting op komt, worden fabrikanten innovatief en bereik je de meeste vooruitgang.

Door Tweakers user himlims_, dinsdag 31 oktober 2017 13:09

@abom; dat is leuk in de linkse ideaal wereld, in de commerciele praktijk, betekend dat consumetn gewoon meer gaat betalen voor product

Door Tweakers user HetGezegde, dinsdag 31 oktober 2017 13:13

Flimovic schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:41:
Heel eenvoudig, Groenlinks (ik dacht tenminste dat zij het waren) had hier een goed idee over. Een verpakkingsbelasting op plastic invoeren. Daarmee wordt het economisch onrendabel om plastic te gebruiken en zal men weer overstappen op papier/karton/glas, wat allemaal goed te recyclen valt.
Prima ideetje.
GeenAngst schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:24:
Wat wel gebeurt is dat klanten bij een slager hun eigen bakjes/potjes meenemen en deze laten vullen. Da's prima natuurlijk, maar helaas op een te kleine schaal.

Dit ga ik nu ook doen :D
Bedankt voor het idee
Graag gedaan :) ik weet wel dat ze er bij de slager niet altijd even vrolijk van worden. Maar ach. Klant is koning.
himlims_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:28:
hier (oss) hebben ze daar geweldige oplossing voor; om restafval te verminderen, gaan ze GTF vaker ophalen :+ :F :F :F :N

https://www.kliknieuws.nl...-twee-routes-gft-wekelijk
W.A.U.W. |:(
kelwin123 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:45:
Het is meer een perfect voorbeeld van onhaalbare ideen. Gecreerd door realiteitsblinde milieunazi's.
Ja en dat kan allemaal zomaar? Ideen bedenken zonder uitzoekwerk/onderbouwing?
Abom schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:53:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Het is allemaal zo ontstaan, vroeger was er geen plastic. Sure, toen werd er ook veel meer zelf geproduceerd. Maar het draait op dit moment allemaal om geld en winst. Het is goedkoper, dus produceren we nieuwe plastic, terwijl de gemeente aan de burger blijft vragen om afval te scheiden.
Hoewel ik geen links figuur ben, vind ik het prima om een verpakkingsbelasting te introduceren. Het is soms van de zotte hoe fabrikanten hun producten verpakken, tot soms 3 lagen plastic.
Wanneer er een belasting op komt, worden fabrikanten innovatief en bereik je de meeste vooruitgang.
Precies dit ^.
En ja, zo'n tax lijkt mij nuttig. Maar daar komt het niet van via zo'n blogje op Tweakers.
himlims_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:09:
@abom; dat is leuk in de linkse ideaal wereld, in de commerciele praktijk, betekend dat consumetn gewoon meer gaat betalen voor product
Ik wil hier best meer voor betalen. Waarschijnlijk spreken we dan van nog geen 10ct per product. En uiteraard alleen op verpakkingen waarbij het nodig is om bijv. door glas te worden vervangen.

Door Tweakers user Harm_H, dinsdag 31 oktober 2017 16:33

'Ongeprijsde externaliteit' heet het in de economie.

Op dit moment zijn plastic producten gewoon te goedkoop, het is vervuiling achteraf - die kost niets op het moment maar als samenleving uiteindelijk wel. Belangrijk om te focussen op de prijs van het eindproduct en niet onze beperkte Nederlandse industrie verder belasten met heffingen terwijl 'Made-in-China' de dienst uit maakt.

Voorbeeld: ga niet specifiek Tata Steel belasten met milieuheffingen, maar maak al het staal duurder, inclusief de vele import.

Soms denk ik echt dat de politiek een '101' of introductie cursus nodig heeft over hun rol. Belast het slechte, waardeer het goede.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 31 oktober 2017 16:38]


Door Tweakers user Sepio, dinsdag 31 oktober 2017 18:52

Volgens mij staat of valt dit met de definitie van afval en gaat het over minder restafval dat men wil ophalen. Dit kan simpel door beter te scheiden en het herbruikbare afval apart in te zamelen.

Hier in Oosterhout hebben we de volgende mogelijkheden:
  • Groene bak voor GFT, alleen het ledigen kost per keer een vast bedrag.
  • Papier in een blauwe bak, wordt gratis opgehaald,
  • Plastic, blik, yoghurtpakken in een oranje plastic vuilniszak, wordt gratis opgehaald.
  • Restafval in grijze bak, kost geld per lediging en per kilo.
Door zelf meer en beter te splitsen kan je eenvoudig de kosten verlagen. Het aantal kilo’s in de grijze bak zakt hierdoor drastisch. Vroeger ging hij elke twee weken op de stoep. Nu nog maar 3 of 4 keer per jaar.

Door Tweakers user HetGezegde, dinsdag 31 oktober 2017 18:55

Sepio schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:52:
Volgens mij staat of valt dit met de definitie van afval en gaat het over minder restafval dat men wil ophalen. Dit kan simpel door beter te scheiden en het herbruikbare afval apart in te zamelen.

Hier in Oosterhout hebben we de volgende mogelijkheden:
  • Groene bak voor GFT, alleen het ledigen kost per keer een vast bedrag.
  • Papier in een blauwe bak, wordt gratis opgehaald,
  • Plastic, blik, yoghurtpakken in een oranje plastic vuilniszak, wordt gratis opgehaald.
  • Restafval in grijze bak, kost geld per lediging en per kilo.
Door zelf meer en beter te splitsen kan je eenvoudig de kosten verlagen. Het aantal kilo’s in de grijze bak zakt hierdoor drastisch. Vroeger ging hij elke twee weken op de stoep. Nu nog maar 3 of 4 keer per jaar.
Maar het gaat dus niet om de kosten, het gaat om het milieu en het beste daarvoor. Scheiden is goed, maar wie weet wat er nu echt mee wordt gedaan? Ons plastic wordt opgehaald, maar blijkbaar niet gerecycled: het wordt opgeslagen.

Door Tweakers user Luuk1983, woensdag 1 november 2017 11:10

Ik kan het niet meer vinden, maar ik had inderdaad
Sepio schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:52:
Volgens mij staat of valt dit met de definitie van afval en gaat het over minder restafval dat men wil ophalen. Dit kan simpel door beter te scheiden en het herbruikbare afval apart in te zamelen.

Hier in Oosterhout hebben we de volgende mogelijkheden:
  • Groene bak voor GFT, alleen het ledigen kost per keer een vast bedrag.
  • Papier in een blauwe bak, wordt gratis opgehaald,
  • Plastic, blik, yoghurtpakken in een oranje plastic vuilniszak, wordt gratis opgehaald.
  • Restafval in grijze bak, kost geld per lediging en per kilo.
Niet is gratis, dat begrijp je natuurlijk wel ;) Je betaalt niets EXTRA's om te stimuleren dat er zoveel mogelijk gescheiden wordt en er zo min mogelijk overblijft in de grijze container. Maar je betaalt het natuurlijk wel gewoon via je belastingen.

Door Tweakers user Abom, woensdag 1 november 2017 14:09

himlims_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:09:
@abom; dat is leuk in de linkse ideaal wereld, in de commerciele praktijk, betekend dat consumetn gewoon meer gaat betalen voor product
Dan wordt het duurder, in eerste instantie. En is er een andere fabrikant die het efficienter (qua verpakking) doet en dus goedkoper en daardoor de voorkeur voor de gebruiker heeft.
Concurrentie op zo min mogelijk verpakking.

Door Tweakers user marcel87, woensdag 1 november 2017 15:22

Mij lijkt dat afval in hoe het de gemeente stelt grijs restafval bedoeld wordt? De rest is grondstof voor recycling, groen, papier en PMD. Ik geloof best dat er nog veel mensen niet eens scheiden, pas zodra het allemaal heel duur wordt gemaakt.

Hoe Sepio vertelt dat het bij hem is, zo is het bij ons ook. 4 gescheiden stromen. Enkel is restafval sinds dit jaar in een ondergrondse container waar je 1,50 per zak betaalt. Groen, papier en PMD kost niks. Het gaat dus puur om het terugdringen van altijd lastig herbruikbaar restafval.

Ik denk dat we in NL dit allemaal al best goed doen. Als je kijkt naar andere landen dumpen en verbranden ze nog heel veel. Voor het milieu kan je stellen dat het altijd beter kan, maar tegelijkertijd moeten we niet doorslaan (zodat we ons natuurlijk ook lam betalen). Met eigen bakjes gaan kan natuurlijk, maar praktisch is het niet altijd. Wellicht dat dit ooit meer komt zodra winkels daar ook mogelijkheid toe geven en afvalstromen duurder worden?

Door Tweakers user Valorian, woensdag 1 november 2017 20:17

Op zich een interessant betoog. Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is jou twijfels over hoe je die 100KG per persoon wel of niet zou moeten kunnen halen. Je noemt als voorbeeld van een grote boosdoener de plastic en papier/karton verpakkingen die om 99% van alle supermarkt-aankopen zitten. Nu is toch juist het idee dat je door te scheiden (plastic gratis weggooien bij de plastic-punten, papier bij oud papier, glas bij glas, etc.) je restafval nog maar minimaal is? Dr gaat het toch om bij die 100KG per persoon? Dat lijkt me dan toch makkelijk haalbaar? Of begrijp ik je vraag/stelling verkeerd?

Bij mij (Utrecht) gaat overigens alles op glas en papier na in dezelfde grijze container, maar als ik echt alles zou scheiden conform wat er mogelijk is dan kom ik echt niet boven die 2KG per persoon per week aan dingen die ik alleen bij restafval kwijt kan.

Los van het bovenstaande deel ik overigens je vraagtekens bij het nut van al dat scheiden, maar dat terzijde ;)

Door Tweakers user Valorian, woensdag 1 november 2017 20:18

Valorian schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:17:
Op zich een interessant betoog. Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is jou twijfels over hoe je die 100KG per persoon wel of niet zou moeten kunnen halen. Je noemt als voorbeeld van een grote boosdoener de plastic en papier/karton verpakkingen die om 99% van alle supermarkt-aankopen zitten. Nu is toch juist het idee dat je door te scheiden (plastic gratis weggooien bij de plastic-punten, papier bij oud papier, glas bij glas, etc.) je restafval nog maar minimaal is? Dr gaat het toch om bij die 100KG per persoon? Dat lijkt me dan toch makkelijk haalbaar? Of begrijp ik je vraag/stelling verkeerd?

Bij mij (Utrecht) gaat overigens alles op glas en papier na in dezelfde grijze container, maar als ik echt alles zou scheiden conform wat er mogelijk is dan kom ik echt niet boven die 2KG per persoon per week aan dingen die ik alleen bij restafval kwijt kan.

Los van het bovenstaande deel ik overigens je vraagtekens bij het nut van al dat scheiden, maar dat terzijde ;)
EDIT: Ik lees het nu nog een keer en twijfel over of de gemeente nu doelt op 100KG restafval of 100KG totaal afval, inclusief wat je gratis bij gescheiden afval-containers dumpt. Dat laatste lijkt mij stug, maar mocht dat toch het geval zijn dan gaat mijn reactie hierboven uiteraard niet op.

Door Tweakers user fvdberg, woensdag 1 november 2017 21:17

GeenAngst schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:24:
Wat wel gebeurt is dat klanten bij een slager hun eigen bakjes/potjes meenemen en deze laten vullen. Da's prima natuurlijk, maar helaas op een te kleine schaal.

Dit ga ik nu ook doen :D
Bedankt voor het idee
mag dat wel in het kader van de hygine?

Door Tweakers user HetGezegde, woensdag 1 november 2017 21:21

Valorian schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:18:
[...]


EDIT: Ik lees het nu nog een keer en twijfel over of de gemeente nu doelt op 100KG restafval of 100KG totaal afval, inclusief wat je gratis bij gescheiden afval-containers dumpt. Dat laatste lijkt mij stug, maar mocht dat toch het geval zijn dan gaat mijn reactie hierboven uiteraard niet op.
Ik denk inderdaad dat het om restafval gaat. Maar goed. Het gaat er verder ook om dat er weinig daadwerkelijk wordt gerecycled en dat helaas geld belangrijker is dan milieu en dat overheden zelf vaak niet eens waar ze over praten.
fvdberg schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:17:
[...]

mag dat wel in het kader van de hygine?
Ja tot nu toe wel. Weet niet of ze hier bij elke slagerij op zitten te wachten.

Door Tweakers user Kenzi, donderdag 2 november 2017 03:56

HetGezegde schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:55:
[...]


Maar het gaat dus niet om de kosten, het gaat om het milieu en het beste daarvoor. Scheiden is goed, maar wie weet wat er nu echt mee wordt gedaan? Ons plastic wordt opgehaald, maar blijkbaar niet gerecycled: het wordt opgeslagen.
Inderdaad.

Ook word er een hoop gesjoemeld met "recyclable". Starbucks cups bijv hebben het "recycle" logo. En technisch gezien zijn ze ook te recyclen. Echter door de opbouw van de materialen moet je daar specialistische apparatuur voor hebben die zo duur is dat het economisch totaal niet verantwoord is. Dus al die Starbuck cups worden gewoon verbrand. Maar ze mogen wel zeggen dat ze milieuverantwoord bezig zijn, want immers, de cups kunnen worden gerecycled.

Door Tweakers user jip_86, donderdag 2 november 2017 07:49

Los van wat er met het plastic gebeurt scheelt het jou toch gewoon geld als je het gewoon scheid? Grijze container moet je voor betalen, oranje container niet, dan heb ik snel gekozen.
Verder is het verhaal van Van Gansewinkel al wat genuanceerd, waarmee ze zeggen dat er toch wel 50% gebruikt word https://www.google.nl/amp...kel-over-plastic-is-onzin

Door Tweakers user Axewi, donderdag 2 november 2017 10:13

jip_86 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:49:
Los van wat er met het plastic gebeurt scheelt het jou toch gewoon geld als je het gewoon scheid? Grijze container moet je voor betalen, oranje container niet, dan heb ik snel gekozen.
Verder is het verhaal van Van Gansewinkel al wat genuanceerd, waarmee ze zeggen dat er toch wel 50% gebruikt word https://www.google.nl/amp...kel-over-plastic-is-onzin
Dat is lang niet overal zo. In mijn (deel) van de gemeente maken we gebruik van een ondergrondse container, hiervoor betaal ik een vast bedrag per jaar op basis van fair use. En zoals altijd is nergens aangegeven wat de "fair use" inhoud! Ik heb dus geen enkel idee of het de bedoelling is dat ik 1 zak per dag aan afval weg gooi of 1 per maand.
Papier hebben we wel een eigen container voor en glas is niets voor geregeld (dus dat hoort officieel in de verschillende glasbakken bij de winkelcentra's)

Een ander deel van de zelfde gemeente (letterlijk 100 meter verderop) zie ik wel dat mensen een grijze, groene en blauwe container hebben.

Voor mij zou het financieel dus letterlijk 0 uitmaken of ik alles in de grijze zak gooi of dat ik netjes glas en papier zou scheiden. Sterker nog, het zou zelfs goedkoper zijn omdat ik dan niet appart naar een ander deel hoef te rijden om mijn glaswerk weg te gooien. 8)7

[Reactie gewijzigd op donderdag 2 november 2017 10:16]


Door Tweakers user Waarnemer, donderdag 2 november 2017 11:47

leuk dat we het over recyclebaar hebben. Wat er aan toegevoegd kan worden is de bult "overbodig veel aangeschaft" en "excessief verpakt"

Heel veel brood verdwijnt in de GFT (en dus het zakje van het "teveel/oud/beschimmeld" in het plastic.
Elk overbodig brood dat niet zou zijn gekocht scheelt een plastic zak.
De plastic zak die toen ik heel klein was nog een papieren zak was.. en in sommige andere landen nog.

En dat geldt voor heel veel. Fruit, vlees en vleeswaren enzovoorts... We kopen met z'n allen meer dan we op kunnen.
Ja omdat we nog maar n keer per week boodschappen doen... en je weet maar nooit... en we kunnen niet kiezen wat we dinsdag willen eten.... en we willen aardbeien in de winter... en, en, en....

En de levensmiddelen industrie kan er ook wat van. (waarom moet bij honig het zakje soep ook nog eens in een doosje?)

Waarom heeft het in het doosje Taco's van Knorr de taco shell verpakking twee lagen plastic?

Waarom is in plastic verpakte paprika mix (rood, geel, groen) goedkoper dan onverpakte losse paprika's?

Waarom hangen de groente-afdelingen vol met plastic zakjes om je krop sla, bloemkool enzovoorts in te stoppen? Voorverpakte appels op een schuimplastic schaaltje met een folie eroverheen.. oh my.... maar het presenteert zo leuk...

En dan internet winkelen.... koop je cd of dvd bij een bol of coolblue of anderen, zit er een wel achterlijke grote doos omheen, volledig afgevuld met plastic opblaaszakjes....


Ik denk zelf dat de oplossing begint bij de "industrie". Werk die niet mee? Dan moeten wel de kosten en moeite daar worden gehaald en afgedwongen. Ze worden dan vanzelf een keer efficient en innovatief in het bedenken van alternatieven...

Door Tweakers user Aikon, donderdag 2 november 2017 16:38

Volgens Van Gansewinkel liggen er loodsen vol met plastic dat moet worden gerecycled, maar het gebeurt gewoonweg niet.
Is dit echt zo of een gerucht? Kan me niet voorstellen dat (semi-permanente) opslag goedkoper is dan direct verbranden danwel recyclen.
Het plastic dat wel wordt gerecycled, wordt maar n keer gerecycled. Vaak tot een plastic bermpaaltje. Daarna is het recyclen over.
Papier kan wat langer gerecycled worden, door er steeds nieuw papier aan toe te voegen. Tot het uiteindelijk de WC in belandt.
Waarom zouden bermpaaltjes niet gerycled worden?

Je suggereert dat er nadat iets in het toilet het verloren is. WC-papier hebben we nu eenmaal nodig, hetgeen wat in het toilet komt wordt gecomposteerd en ook weer gebruikt.
Om beide problemen aan te pakken, zou ik met mijn Tupperwaretm bakje naar de supermarkt moeten gaan en zelf mijn hagelslag/sla/etc. af moeten wegen.
Kan dat?
Ja, in beperkte mate. Bij bijv. Gimsel Rotterdam is heel veel zelf af te wegen en bij bijv. de Lidl enkele soorten noten. Het begin is gemaakt.

Het klinkt een beetje alsof je veel redenen hebt om niet te recyclen en dan maar de fabrikant de schuld in de schoenen schuift. Je kan ook verpakkingen met overbodig veel plastic laten liggen als consument. Er zijn diverse manieren om je steentje bij te dragen. Ik denk overigens dat plastic gewoon duurder moet zijn, je haalt het deels al aan zelf. Maak plastic duurder dan beter herbruikbare materialen. Eigenlijk zou de herbruikbaarheid de basis van de prijs moeten zijn.

Door Tweakers user Aikon, donderdag 2 november 2017 16:39

dubbel

[Reactie gewijzigd op donderdag 2 november 2017 16:39]


Door Tweakers user HetGezegde, donderdag 2 november 2017 16:49

Aikon schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:38:
[...]

Is dit echt zo of een gerucht? Kan me niet voorstellen dat (semi-permanente) opslag goedkoper is dan direct verbranden danwel recyclen.
Medewerker van Van Gansewinkel.
Plastic wordt vervormd tot grote balen en dan opgeslagen tot het gerecycled wordt.
Maar wanneer de olieprijs laag is, is nieuwe productie goedkoper.

Daarnaast worden deze balen met plastic verkocht. Ook aan bijv. Azi. Je gaat me niet vertellen dat een vervoer naar Azi het recyclen van het plastic veel goed doet.

https://www.hummelrecycling.nl/het-proces
http://www.schenk-recycling.nl/recycling-proces
[...]

Waarom zouden bermpaaltjes niet gerycled worden?

Je suggereert dat er nadat iets in het toilet het verloren is. WC-papier hebben we nu eenmaal nodig, hetgeen wat in het toilet komt wordt gecomposteerd en ook weer gebruikt.
Bermpaaltje: https://www.startpagina.n...1815/plastics-recyclebaar
Plastic wordt een aantal keer gerecycled en als laatste stap (waarschijnlijk wanneer het een dusdanige thermoharder is dat er verder weinig mee gedaan kan worden) verbrandt in de verbrandingsovens voor energie.

WC papier is inderdaad een ander verhaal: het voordeel van papier (wel/niet gebleekt) is dat het beter door het milieu op te nemen is. In een composthoop vergaat papier na een tijdje.
[...]

Ja, in beperkte mate. Bij bijv. Gimsel Rotterdam is heel veel zelf af te wegen en bij bijv. de Lidl enkele soorten noten. Het begin is gemaakt.

Het klinkt een beetje alsof je veel redenen hebt om niet te recyclen en dan maar de fabrikant de schuld in de schoenen schuift. Je kan ook verpakkingen met overbodig veel plastic laten liggen als consument. Er zijn diverse manieren om je steentje bij te dragen. Ik denk overigens dat plastic gewoon duurder moet zijn, je haalt het deels al aan zelf. Maak plastic duurder dan beter herbruikbare materialen. Eigenlijk zou de herbruikbaarheid de basis van de prijs moeten zijn.
Ik wil graag recyclen. Hangt al jaren een plastic zak in de bijkeuken voor plastic te verzamelen. Helaas is veel plastic ook vies (etensresten) en gaat het dan toch vaak bij het restafval.

En we moeten inderdaad allemaal wat doen, maar als fabrikanten nu eens zouden stoppen met dubbele verpakkingen en meer in papier (of neem gewoon zelf je zakje/tas/bakje mee), dan zou dat al een enorme hoop schelen.
Precies zoals @Waarnemer hierboven zegt: Wellicht zr interessant: Kopzorgen


Dan hebben we ook nog deze:
https://nos.nl/artikel/21...nig-effect-op-milieu.html
Het huidige systeem van plastic-inzameling levert weinig milieuwinst op, concludeert het Centraal Planbureau in een studie die vandaag verschijnt. Het CPB roept daarom de overheid op om niet nog meer kunststof verpakkingen in te zamelen, maar te kijken naar andere oplossingen.

In bijna heel Nederland worden plastic verpakkingen apart, of in combinatie met blik en drinkpakken, ingezameld. Een deel van het ingezamelde kunststof (vooral flessen) wordt gerecycled tot nieuwe plastic producten.

Maar het grootste deel bestaat uit een stroom afval van slechte kwaliteit (pakjes en folies), die niet erg geschikt is voor hergebruik. Een deel daarvan wordt opgeslagen om eventueel gerecycled te worden, of wordt alsnog verbrand, stelt het CPB.

Door Tweakers user Kenzi, vrijdag 3 november 2017 04:56

HetGezegde schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:49:
[...]

Daarnaast worden deze balen met plastic verkocht. Ook aan bijv. Azi. Je gaat me niet vertellen dat een vervoer naar Azi het recyclen van het plastic veel goed doet.
China, een van de grootste afnemers van afval van andere landen gooit vanaf 2018 hun grenzen dicht voor afval. Het heeft nu al grote gevolgen op de prijs van bijv. gerecycled karton die aardig aan het stijgen in.
Wellicht dat er nu echt wat gaat gebeuren op het gebied van recycling. Of ze vinden gewoon een ander land om het afval te dumpen :+

Door Tweakers user ybos, zaterdag 4 november 2017 11:55

Consumentenafval recyclen is volgens een druppel op de gloeiende plaat. Beter het geld wat dat kost investeren in een paar goede filters op zwaar vervuilende fabrieken in *insert random derde wereldland*
Tuurlijk, lost het afvalprobleem niet op, maar ik ben van mening dat je eerst de grote problemen beter kan aanpakken dan op kleine schaal (relatief natuurlijk) zaken proberen op te lossen. Op deze manier is het rendement van elke gespendeerde euro vele malen hoger.

Echter, men kijkt vaak niet naar het rendement, maar wat voor waarde de investering bijvoorbeeld in de media/op straat heeft als positieve reclame op een bedrijf. Vandaar dat je zo nu en dan een vrachtwagen ziet die op aardgas rijdt.

Door Tweakers user HetGezegde, zaterdag 4 november 2017 12:14

ybos schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:55:
Consumentenafval recyclen is volgens een druppel op de gloeiende plaat. Beter het geld wat dat kost investeren in een paar goede filters op zwaar vervuilende fabrieken in *insert random derde wereldland*
Tuurlijk, lost het afvalprobleem niet op, maar ik ben van mening dat je eerst de grote problemen beter kan aanpakken dan op kleine schaal (relatief natuurlijk) zaken proberen op te lossen. Op deze manier is het rendement van elke gespendeerde euro vele malen hoger.

Echter, men kijkt vaak niet naar het rendement, maar wat voor waarde de investering bijvoorbeeld in de media/op straat heeft als positieve reclame op een bedrijf. Vandaar dat je zo nu en dan een vrachtwagen ziet die op aardgas rijdt.
Dan is in mijn ogen weer teveel gedacht aan het rendement per euro. Stop met die euro's en het beste economische voordeel.
Kies wat het beste is voor de planeet.

Door Tweakers user miitjohn, zondag 5 november 2017 11:42

Inderdaad, bv. hier in de supermarkt (Belgi) krijg je al jaren geen plastic zakjes meer. Ik weet nog dat ik in het begin steeds om een zakje vroeg, op een keer kreeg ik zelfs een preek van de kassierster hoe milieu onbewust ik wel niet was. Ondertussen ligt je winkelkar wel vol met 200m plastic. Alles zit in plastic; de potten choco hangen aan elkaar vast met plastic, de plastic flessen zijn verpakt in plastic, zelfs het voorgesneden brood zit in plastic. Maar dat is allemaal opgelost doordat we de enige vorm van nuttig en herbruikbare plastic (het winkelzakje) uit de vergelijking gehaald hebben.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier n aanmaken.